Bruine eikenpage - Satyrium ilicis
Bruine eikenpage - Satyrium ilicis
De Bruine eikenpage houdt van bosranden met jonge eikjes. Zonder die jonge eikjes kan de soort niet overleven.
De soort is heel lokaal voorkomend, en meestal mag je je al gelukkig prijzen als je er een hebt mogen zien. Ze zitten als het warm is vaak als een nachtvlinder onder een blad te schuilen voor de zon. Je ziet ze bijna niet omdat ze niet heel beweeglijk zijn en als ze zitten net als Groentjes gewoon kunnen verdwijnen in het loof.
De vliegperiode van (half) juni tot begin/half juli, afhankelijk van hoe warm of koud het voorjaar was.
De soort is heel lokaal voorkomend, en meestal mag je je al gelukkig prijzen als je er een hebt mogen zien. Ze zitten als het warm is vaak als een nachtvlinder onder een blad te schuilen voor de zon. Je ziet ze bijna niet omdat ze niet heel beweeglijk zijn en als ze zitten net als Groentjes gewoon kunnen verdwijnen in het loof.
De vliegperiode van (half) juni tot begin/half juli, afhankelijk van hoe warm of koud het voorjaar was.
Re: Bruine eikenpage (Satyrium ilicis)
Mooie waarneming!
Re: Bruine eikenpage (Satyrium ilicis)
Danke, ook het eerste jaar dat ik ze gevonden heb! 

Re: Bruine eikenpage - Satyrium ilicis
Subliem, Paul.
- MikoNumeroDuo
- Algemene moderator
De Brand, Juni 2024. Met dank aan Paul Cools... een Bruine eikenpage

Leuk, man.
- MikoNumeroDuo
- Algemene moderator
Ja, was heel gezellig met Paul en ook nog wat leuke (ook een stel voor mij nieuwe) soorten 
Geloof ik, zou zo mee struinen met jullie.
- MikoNumeroDuo
- Algemene moderator