Bonte lariksbladroller (Spilonota laricana) of Rode knopbladroller ( Spilonota ocellana)?
Bonte lariksbladroller (Spilonota laricana) of Rode knopbladroller ( Spilonota ocellana)?
Obs geeft bij de ene foto een Bonte lariksbladroller aan bij de andere foto de Rode knopbladroller. Het is een en hetzelfde beestje.
Welke is het?
Obs geeft bij de ene foto een Bonte lariksbladroller aan bij de andere foto de Rode knopbladroller. Het is een en hetzelfde beestje.
Welke is het?
Re: Bonte lariksbladroller (Spilonota laricana) of Rode knopbladroller ( Spilonota ocellana)?
Gezien voorkomen is rode knopbladroller meer aannemelijk, maar ik twijfel over de tekening.
Re: Bonte lariksbladroller (Spilonota laricana) of Rode knopbladroller ( Spilonota ocellana)?
Bedankt voor de reactie. Overigens, Inaturalist zegt over alle foto's dat het met vrij grote zekerheid de Rode knopbladroller is.
Ik weet het en denk dat het klopt, maar heb nog wel twijfel over de tekening; en de onduidelijkheid van Waarneming. Je ziet trouwens veel waarnemingen voor de bonte lariksbladroller op Waarneming, ook rond je gebied. Maar als je kiest voor alleen goedgekeurd, zie je niets meer op de kaart.
Hier wel een ingevulde kaart.
Dat is ook nog een mogelijkheid waar ik een volgende keer naar zou kunnen kijken. De waarnemingen in mijn gebied en naar de goedgekeurde waarnemingen kijken. Is ook al een aanwijzing.
Ja, ik ken de site van microvlinder.nl. Hele mooie site.
Zijn er naslagwerken (boekvorm) van microvlinders?
Ik heb wel het nachtvlinderboek van Jeroen Voogd en Nachtvlinders van Waring en Townsend, maar daar staan geen microvlinders in.
Ja, ik ken de site van microvlinder.nl. Hele mooie site.
Zijn er naslagwerken (boekvorm) van microvlinders?
Ik heb wel het nachtvlinderboek van Jeroen Voogd en Nachtvlinders van Waring en Townsend, maar daar staan geen microvlinders in.
Lepiforum is wel uitgebreid hoor.
Hier meer ingezoomd op bewuste micro.
Hier meer ingezoomd op bewuste micro.
Ik heb inmiddels een goedkeuring voor de Rode knopbladroller (11 sept 2023) van waarneming.nl.