Dennenmoorder - Heterobasidion annosum
De naam is minder aardig dan het uiterlijk. Ik vind ze vooral mooi met die druppels. Gisteren een gefotografeerd met druppels en vandaagg was dezelfde al helemaal droog. Gelukkig zag ik er meer
Vogelgek en de vlinderkoorts wordt ook steeds erger

Re: Dennenmoorder
Prachtig met die guttatiedruppels.
Re: Dennenmoorder - Heterobasidion annosum
En ook ik had het geluk: 

Kralingse bos, 12-2021

Kralingse bos, 12-2021
- Bart H
- Algemene moderator
- Contacteer:
Leopoldsburg (B) met de mooie bovenkant erbij
- Bert de Ruiter
- Superuser
- Contacteer:
Dennenmoorder - Heterobasidion annosum: Noordbargerbos, Emmen, Drenthe (25-02-2012)
Dennenmoorder, beetje lugubere naam voor een paddenstoel, maar de naam dekt wel de lading.
Dennenmoorder, beetje lugubere naam voor een paddenstoel, maar de naam dekt wel de lading.
Necrotrofe** parasiet op stronken, stobben en stammen, vaak aan de voet van nog levende bomen, het meest op naaldbomen: Spar (Picea), Zwarte den (Pinus nigra) en Grove den (Pinus sylvestris), maar opvallend weinig meldingen van Larix (Larix); kleine aantallen meldingen van loofbomen o.a. Berk (Betula), Beuk (Fagus), Eik (Quercus); komt het meest algemeen voor in gemengde bossen en naaldbossen op arme zandgrond, ook in allerlei bostypen op rijkere gronden. Veroorzaakt witrot in de wortels en het onderste deel van de stam en kan aanzienlijke schade veroorzaken in bosaanplantingen. Bron: Verspreidingsatlas.
**Necrotrofen vallen verzwakte bomen aan, scheiden enzymen af die het levend weefsel infecteren en het hout dood. De zwam voedt zich vervolgens met het dode weefsel.
Doorn, 5 maart 2023
**Necrotrofen vallen verzwakte bomen aan, scheiden enzymen af die het levend weefsel infecteren en het hout dood. De zwam voedt zich vervolgens met het dode weefsel.
Doorn, 5 maart 2023
Mooie platen.