Bergkristal (kwarts)
Re: Bergkristal (kwarts)
Gaaf. 
- Bert de Ruiter
- Superuser
- Contacteer:
Bergkristal - Fleschsee, Kriegalptal, Binntal, Wallis, Zwitserland
Bergkristal, mooi helder en met een kristalgrootte van 14mm.
Bergkristal, mooi helder en met een kristalgrootte van 14mm.
Erg fraai.
- Bert de Ruiter
- Superuser
- Contacteer:
Bergkristal, Wallis, Zwitserland
Nog eentje uit de collectie van mijn zoon, ook gekocht bij Toni Imhof in Binn.
Kristal is ongeveer 4cm hoog.
Nog eentje uit de collectie van mijn zoon, ook gekocht bij Toni Imhof in Binn.
Kristal is ongeveer 4cm hoog.
Gaaf weer.
- Bert de Ruiter
- Superuser
- Contacteer:
Bergkristal (kwarts): Brumleytal, Hörstel, Teutoburgerwald, Duitsland
Piepkleine Kwarts xx uit een oude zandsteengroeve. Het kristal in het midden van de foto is ongeveer 4 mm lang.
Piepkleine Kwarts xx uit een oude zandsteengroeve. Het kristal in het midden van de foto is ongeveer 4 mm lang.
En mooi weer.
-
- Algemene moderator
Heel bijzonder en mooi
- Bert de Ruiter
- Superuser
- Contacteer:
Bergkristal (kwarts): Heimansgroeve, Vaals, Limburg, Nederland
Nederland is een klein mineralen land, dus vondsten van eigen bodem zijn daarom speciaal voor mij.
Hier een kleine heldere kwarts uit de Heimansgroeve. Dit is een oude groeve waar natuuronderzoeker
en onderwijzer Eli Heimans destijds onderzoek gedaan heeft naar de Nederlandse Geologie.
Op deze locatie komt het oudste gesteente wat in NL te vinden is aan het oppervlak.
Het nu versteende sediment werd 326 tot 313 miljoen jaar geleden afgezet, tijdens het Namurien,
een periode van het Carboon. In dit gesteente bevindt zich een kwartsader.
De oude groeve is thans een Geologisch Monument, dus hameren is op deze locatie verboden.
Maar de groeve wand is onderhevig aan erosie, waardoor er regelmatig steenbrokken naar beneden
vallen. Zeker na een vorstperiode. En met een beetje mazzel kun je in deze brokken kwartskristallen
vinden. Op deze foto een piepklein exemplaar wat ik destijds in een dergelijk brok gevonden heb.
Beeldbreedte van de fot is ongeveer 5mm, dus het kristal zal 2-2,5 mm groot zijn.
Nederland is een klein mineralen land, dus vondsten van eigen bodem zijn daarom speciaal voor mij.
Hier een kleine heldere kwarts uit de Heimansgroeve. Dit is een oude groeve waar natuuronderzoeker
en onderwijzer Eli Heimans destijds onderzoek gedaan heeft naar de Nederlandse Geologie.
Op deze locatie komt het oudste gesteente wat in NL te vinden is aan het oppervlak.
Het nu versteende sediment werd 326 tot 313 miljoen jaar geleden afgezet, tijdens het Namurien,
een periode van het Carboon. In dit gesteente bevindt zich een kwartsader.
De oude groeve is thans een Geologisch Monument, dus hameren is op deze locatie verboden.
Maar de groeve wand is onderhevig aan erosie, waardoor er regelmatig steenbrokken naar beneden
vallen. Zeker na een vorstperiode. En met een beetje mazzel kun je in deze brokken kwartskristallen
vinden. Op deze foto een piepklein exemplaar wat ik destijds in een dergelijk brok gevonden heb.
Beeldbreedte van de fot is ongeveer 5mm, dus het kristal zal 2-2,5 mm groot zijn.