Brandnetels

Plaats reactie
P. Kok-den Boer
Berichten: 21
Lid geworden op: 04 jul 2021, 16:25

Brandnetels

Bericht door P. Kok-den Boer »

Afbeelding

Hi, ik ben Brandnetel en jullie noemen mij onkruid!

Bijna iedereen kent mijn naam en weet me te herkennen. Ik ben één van de bekendste planten uit West Europa. Een echt inheems kruid dus!
Ik ben echt fantastisch goed en toch gebruikt bijna niemand me. Snap jij dat nou?

Ja, ja, de brandharen op mijn bladeren geven je bultjes die jeuken en branden tegelijk maar eenmaal gekookt, hoe kort ook, merk je daar niks meer van. En dat is mooi want verder smaak ik naar spinazie. Alleen ben ik vele malen gezonder. Ik zit bomvol met vitamines (C & D) en ijzer. Ik ben zo geweldig dat ik mezelf wel moet beschermen. Als ik die brandharen niet had gehad, dan was ik allang uitgestorven geweest. Ik moet een beetje "hard to get" spelen, snap je? Maar wees niet bang, het is niks wat een paar handschoenen niet op kan lossen hoor!
En daarnaast, als je mij ziet dan kan mijn zus de Dovenetel nooit ver weg zijn. Het sap van haar blaadjes haalt ook de brand uit de bultjes die je van mij krijgt. Gewoon plukken en wrijven. Maar tegen niemand zeggen hoor. Dat is dan ons geheimpje.

Je kan me drogen voor thee, warm dus een goeie vervanger voor spinazie, zaden kunnen door de muesli, sla of zelfgebakken brood.....is gewoon superfood!
En dat allemaal zo uit het park, bos of jouw achtertuin. Of die van de buren natuurlijk. Gratis en voor niks.

Zelfs als plantje ben ik multifunctioneel. Ik kom om op te ruimen. Daar waar veel (plantaardig) afval ligt te vergaan kom ik vaak zomaar even om de hoek kijken. Ik hou van stikstofrijke, verstoorde bodems. Als jullie me zouden laten gaan dan vervul ik mijn taak en verdwijn dan vanzelf weer maar ja, jullie zijn mensen hè. Jullie willen alles altijd precies zoals jullie het verzonnen hebben. Jullie zijn nóóit blij om mij te zien! Dus jullie halen mij keer op keer weer weg. En tja, dan blijf ik dus terugkomen hè. Want ik moet toch mijn taak vervullen. Ik lijk die paardebloem wel!

Terwijl, als je me laat staan dan kan ik naast dat je mijn blaadjes kan eten ook nog eens mooi helpen met het bladluizenprobleem. Want daar hebben jullie ook allemaal last van. Bladluis. Toch? Precies! En weet je wat bladluis het allerlekkerste vindt? Nou? Mij dus!Zolang ik in de buurt ben zullen ze altijd mij verkiezen boven al die andere plantjes die jullie zelf hebben uitgekozen. Dus jullie hebben geen luizenprobleem meer. Ik heb een luizenprobleem. En het mooie is dat ik daar helemaal geen problemen mee heb. Zo makkelijk doe ik dat voor jullie.

Ik kom zomaar voor niks, ik help je bij de vertering van plantenresten, je kan mij eten, en drinken. Ik ben gezond, ik maak jou gezond, ik neem de luizen voor je weg. De mieren gebruiken mij als boerderij, de vogels als fastfood restaurant. Wel 50 verschillende soorten vlinders bezoeken mij graag om even te zonnen of eitjes te leggen. Iedereen is blij om mij te zien. Iedereen! Tot aan de regenwormen toe! Iedereen, behalve jij. Kunnen we daar wat aan veranderen alsjeblieft?

Als je me nou echt niet durft te proeven hè, en je blijft toch maar van mening dat je echt nergens in je tuin een plekje voor me hebt, gebruik me dan in ieder geval voor gier alsjeblieft. Gier is vloeibare voeding voor je planten gemaakt van mij. Met water en sommige doen er een beetje suiker bij.
Supervoeding voor je planten mag ik wel zeggen. Je kan het heel makkelijk zelf maken en het werkt veel beter dan al die kunstmatige spullen die in tuincentrums te koop zijn. Niet alleen helpt dat ze met groeien, maar dat maakt ze ook sterker en gezonder. Het helpt plagen voorkomen en ziektes genezen. Het is echt een wondermiddel.

Kunnen we dan nu misschien de chemische douche, welke ik regelmatig op mijn kop krijg, naar het verleden verbannen? Want daar knapt echt helemaal niemand van op. Ik hoop het zo! Alvast dankjewel daarvoor.

Het was mij een prikkelbaar genoegen om even met je te mogen babbelen. Misschien tot een volgende keer?

Was getekend,

Jouw superheld, de brandnetel.

(Ps deze heb ik zelf geschreven. Ik hoop op uw goedkeuring! Het is incompleet maar dat is mijn bewuste keuze. Aanvullingen zijn leuk. Ideeën voor andere onderwerpen zijn ook welkom!)

Bron: Uit de pen gevallen
Gebruikersavatar
Bart
Site Admin
Berichten: 16093
Lid geworden op: 20 mar 2021, 16:24
Contacteer:

Re: Brandnetels

Bericht door Bart »

Kostelijk én leerzaam!
Gebruikersavatar
Joris
Berichten: 453
Lid geworden op: 16 dec 2023, 20:28

Re: Brandnetels

Bericht door Joris »

Urticae laus / Lof der Brandnetels
Op braakliggende terreinen in de stad, in parken of op het platteland, overal kom je de brandnetel tegen. Maar weinig planten hebben zo’n slechte naam als de brandnetel. Ze worden meestal meteen afgemaaid of uitgetrokken. Toch durf ik te beweren dat er niet veel planten zijn die zoveel positieve aspecten hebben dan de brandnetel.

Denk aan:
- De brandnetel als gier en compostverbeteraar in de tuin
- De brandnetel als voeding met o.a. brandnetelthee, brandnetelsalade, brandnetelpesto, brandnetelomelet, brandnetelkaas en brandnetelsoep.
- De brandnetel als helper van onze gezondheid met vochtafdrijvende, ontstekingsremmende, bloedzuiverende en weerstandsverhogende eigenschappen door de aanwezigheid van veel vitaminen en mineralen.
- De brandnetel wordt vaak in artikelen als “superfood” vermeld.
- De brandnetel als schoonheidsproduct, dierenvoeding, verf of materiaal voor het vervaardigen van papier, touw en zelfs kleding.

Maar daar komt nog bij dat de brandnetel van onschatbare waarde is voor de biodiversiteit! In elk geval véél meer dan de meeste andere planten. Immers een heleboel inheemse dieren, meer dan je denkt, hebben de brandnetel als zogenaamde waardplant.
- Van zo’n 50 soorten dag- en nachtvlinders foerageren de rupsen op de brandnetel. Waaronder ook de bekende dagpauwoog, de atalata, de kleine vos en het landkaartje.
- Sommige wantsen, (snuit)kevers, cicaden, vliegen, bladluizen en slakken vinden de brandnetel hun favoriete voedsel. Andere insecten en spinnen eten dan weer de op de brandnetels levende beestjes.
- Zelfs vogels hebben belang bij de brandnetel. Zo vinden bijvoorbeeld de bosrietzanger, de nachtegaal en de tjiftjaf brandnetels uitermate geschikt om er hun nesten tussen te maken. En… o.a. mezen vinden de rupsen op de brandnetels lekker en heggenmussen vinden dan weer de brandnetelzaadjes niet te versmaden.
- Met recht en rede mag dus ook gezegd worden dat de brandnetel een belangrijke rol speelt aan de basis van een voedselpiramide.
- Nog één feitje: ook het brandnetelroest, een schimmelsoort, verkiest te groeien op de brandnetel.
Dus mensen, heb een beetje respect voor deze prikkelende superplant!

Enkele voorbeelden van brandnetellovers:
1. Landkaartje (Araschnia levana)
2. Dagpauwoog (Aglais io)
3. Rupsen dagpauwoog (Aglais io)
4. Atalanta (Vanessa atalanta)
5. Gehakkelde aurelia (Polygonia c-album)
6. Kleine vos (Aglais urticae)
7. Bonte brandnetelmot (Anania hortulata)
8. Netelringpoot (Heterogaster urticae)
9. Brandnetelblindwants (Liocoris tripustulatus)
10. Zesvlekprachtblindwants (Grypocoris sexguttatus)
11. Slanke diksprietblindwants (Heterotoma planicornis)
12. Rode halsbandwants (Deraeocoris ruber)
13. Dwergcicade (Eupteryx aurata)
14. Brandnetelboorvlieg (Philophylla caesio)
15. Gekielde loofslak (Hygromia cinctella)
16. Brandnetelgalmug (Dasineura urticae)
17. Brandnetelroest (Puccinia urticata)
18. Koolmees (Parus major)
19. Tjiftjaf (Phylloscopus collybita)
20. Heggenmus (Prunella modularis)
Plaats reactie

Terug naar “Natuurblogs”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 0 gasten