Ree - Capreolus capreolus

Bart
Site Admin
Contacteer:

Re: Ree - Capreolus capreolus

Bericht door Bart »

Leuke bijkomstigheid. :thumbup:
Danny VG
Superuser

Bericht door Danny VG »

Lac du Der Chantecoq / France 17 10 23
Bijlagen
Ree 231017-1 kopie.jpg
Ree 231017-2 kopie.jpg
Ree 231017-3 kopie.jpg
Ree 231017-4 kopie.jpg
Ree 231017-5 kopie.jpg
Bart
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Bart »

Leuk, Danny, je had de aandacht.
Ingrid van den Berg
Algemene moderator

Bericht door Ingrid van den Berg »

Altijd leuk reeën in de vrije natuur, mooie foto's!
Bart H
Algemene moderator
Contacteer:

Bericht door Bart H »

Ik had er vandaag ook nog een 7 tal
Bijlagen
DSC_8915sized_DSC_8915.JPG
Bart
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Bart »

Mooi hoor.
MikoNumeroDuo
Algemene moderator

Bericht door MikoNumeroDuo »

Juni/Juli 2024, omg. Udenhout/Loonse Drunense Duinen/De Brand. Wandelend door het gebied komen we ze tegen in het veld langs het pad...
IMG_0230-2 Ree.jpg
IMG_0228-2 Ree.JPG
IMG_4103-2 Ree.JPG

Maar ook wandelend in de Duinen... we volgen het pad over een zandbult, komen tussen wat dennen door naar beneden en dan staat beneden ons in het gras ineens een ree...
IMG_9455-2 Ree in sirt.JPG
IMG_9457-2 Ree.JPG
Het dier gaat er langzaam maar zeker vandoor, steeds achterom kijkend. We lopen verder en er ritselt iets naast ons tussen het hoge gras. Ah, daar ligt vast iets jong, vandaar die vertwijfeld omkijkende blikken van moeders toen ze weg liep. Snel ervandoor dus, dan kan moeders weer terug.
IMG_9479-2 Ree.JPG

In De Brand lopen we over een vochtig zandig pad met veel watergevulde trekkerbandkuilen. Daar kom ik een mooie reeprint tegen.
IMG_7780-2 Ree print.JPG
En een twintig meters verderop als de struikvegetatielangs het pad even ophoudt, spot ik een Ree in het veld. Flink waakzaam dit dier en ook deze loopt wat twijfelend heen en weer maar graast toch weer gewoon verder als wij ook doorlopen.
IMG_0313-2 Ree.jpg

Langs het pad is een poel. Daar ben ik een paar jaar terug ook geweest en het is nu een stuk natter, de poel is ook wel drie keer zo groot. Ik wil er net als toen even bij kijken en ga dus even bij een doorsteek tussen de dichte struiken langs het pad het veld in en loop iets terug. Ineens beweegt er iets voor me en loopt een meter of tien bij me vandaan tussen de hoge grasvegetatie... Ja hoor, een reekalf !!
IMG_0349-2 Reekalf.JPG
Tja, dan maar geen poelbezoek. Ik draai me dus naar links om in tegengestelde richting bij het kalf vandaan te lopen, terug naar waar ik vandaan kwam. Doe één stap... en dan ligt ineens amper een meter voor me in het gras...
IMG_0353-2 Reekalf.JPG
... een twééde reekalf. Snel één foto en vervolgens direct achterwaarts gestapt, na een paar meter omdraaien en het veld uit. Dit dier voelde zich gelukkig veilig genoeg om te blijven liggen.
Terug op het pad snap ik ook de waakzaamheid van de adult van 5 minuten terug. Ik heb wel vaker reekalveren gezien, maar die liepen dan bijv. bij Pake en Beppe in de wei tegenover hun huis, samen met moeders te grazen. En waren ook wel net wat groter. Zó jong ben ik ze in het wild nog niet tegengekomen. Best wel een kick-moment dus :-D
Wilmah68

Bericht door Wilmah68 »

In juli zat ik in vogelkijkhut HBN5 toen dit prachtige reekalf er bij de vijver kwam drinken. Eventjes kwam hij uit de schaduw en keek mij recht aan... kippenvel!
Haaksbergen, 8 juli 2023

Afbeelding
Bart
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Bart »

Gaaf, Wilma, die kippenvel snap ik.

En leuk, Mike, dat verhaaltje erbij.
MikoNumeroDuo
Algemene moderator

Bericht door MikoNumeroDuo »

Sept. 2024, een tripje Frankrijk, lekker struinen zo ongeveer ter hoogte van Parijs. Reptielen als doelsoort (hoe kan het ook anders), maar we komen ook nog wel wat ander leuks tegen. Zoals een aantal reeën.

Een foto vanuit de rijdende auto, maar toch herkenbaar.
IMG_4790-2 Ree (Capreolus capreolus).JPG

Een "dode" spoorlijn op een wat verhoogd talud in het landschap. Af en toe is het spoor niet begaanbaar, vólgegroeid met stekelstruiken en braam. Als we dus even het talud afdalen om langs de veldrand beneden een stukje verder te lopen en daarna weer het spoor op... zijn we nét beneden als een meter of 150 voor ons ineens twee reeën vanaf het talud naar beneden lopen. Een dier spot ons en verdwijnt vrijwel direct weer, de ander begint even rustig te grazen. Het duurt niet lang voor ook deze doorheeft dat ie bekeken wordt en dan ook verdwijnt. Maar die halve minuut kon ik wel een paar foto's maken.
IMG_4492-2 Ree (Capreolus capreolus).jpg
IMG_4494-2 Ree (Capreolus capreolus).JPG

Onderweg richting de FransBelgische grens bezoeken we een veldje en rijden erheen vie aan zand/rotspad. Links van ons iets hoger gelegen het doelveld. Rechtsvoor ons glooit een akkerveld wat omhoog. En kijk eens aan, daar liggen ook twee Reeën.
IMG_4774-2 Akkerland met in de verte Ree (Capreolus capreolus).jpg
Plaats reactie

Terug naar “Zoogdieren - Mammalia”