Dambordvlieg onbekend - Sarcophaga spec.
Dambordvliegen, Sarcophagidae, vormen een familie van vleesvliegen, met enorm veel soorten. Veel soorten lijken zo veel op elkaar dat ze voor de leek niet te onderscheiden zijn.
Deze vliegen eten vooral dode andere dieren, het zijn daarmee echt de opruimers van de natuur. Zonder deze vliegen en vooral zonder hun larven zou er overal rottend vlees te vinden zijn. Van kleine maar ook van echt grote dieren.
De larven worden maden genoemd en worden vaak als vies gezien. Het zijn echter juist deze wezentjes die het grootste opruimwerk doen.
De naam dambordvlieg komt uiteraard van de tekening op het lijf van de volwassen vliegen. De levensduur van een volwassen exemplaar is ongeveer een week.
Deze vliegen eten vooral dode andere dieren, het zijn daarmee echt de opruimers van de natuur. Zonder deze vliegen en vooral zonder hun larven zou er overal rottend vlees te vinden zijn. Van kleine maar ook van echt grote dieren.
De larven worden maden genoemd en worden vaak als vies gezien. Het zijn echter juist deze wezentjes die het grootste opruimwerk doen.
De naam dambordvlieg komt uiteraard van de tekening op het lijf van de volwassen vliegen. De levensduur van een volwassen exemplaar is ongeveer een week.
Re: Dambordvliegen
Interessant, Ton.
- MikoNumeroDuo
- Algemene moderator
Altijd dankbare fotobeessies, blijven ook redelijk zitten.
Ja, die zijn goed te fotograferen.MikoNumeroDuo schreef: ↑13 jan 2022, 19:08 Altijd dankbare fotobeessies, blijven ook redelijk zitten.
- Bert de Ruiter
- Superuser
- Contacteer:
Inderdaad,
Fotogeniek en redelijk goed te benaderen. Ik heb ze hier in mijn tuin geregeld voor de camera.
Fotogeniek en redelijk goed te benaderen. Ik heb ze hier in mijn tuin geregeld voor de camera.
Mooie platen ook.

Hoeksche Waard, 04-2022

Hoeksche Waard, 04-2022
-
- Superuser
Tof te pakken.
Dambordvlieg - Sarcophaga spec. (05-08-2017 Bronnegerveen)
Damborden kennen ze echt niet
‘t Interesseert hun ook geen biet
In tegenstelling tot copuleren
Zoals ze hier open demonstreren
Damborden kennen ze echt niet
‘t Interesseert hun ook geen biet
In tegenstelling tot copuleren
Zoals ze hier open demonstreren