Bloedrode heidelibel - Sympetrum sanguineum
- MikoNumeroDuo
- Algemene moderator
Re: Bloedrode heidelibel - Sympetrum sanguineum
Welke regio zit je ? Wellicht heb ik wat plekjes waar je gerichter op pad kunt gaan...
-
- Algemene moderator
Hé Mike, we wonen in Hoorn, West friesland, aan het Markermeer, de kop van Noord-Holland.
Zou leuk als jij tips kan geven, top!
Zou leuk als jij tips kan geven, top!
- MikoNumeroDuo
- Algemene moderator
Hoorn ken ik wel. Heb famie in Andijk en Wervershoof. Zijn medio vorige eeuw vanuit het "serieuze Friesland" naar West-Friesland vertrokken 
- MikoNumeroDuo
- Algemene moderator
Zwarte heidelibel... ik zie ze het meest in veengebieden. Maar... ze kunnen best een eind uitzwerven. Vuurlibel ook. Ik heb hen allebei bijvoorbeeld ook in m'n eigen monitorgebiedje gehad, omgeving Nieuwegein dus.
Ik denk dat de handigste optie om een idee te krijgen is om via een waarnemingsproframma (Telmee.nl of Waarneming.nl een verspreidingskaartje te maken. Als er een optie is om "alleen goedgekeurde/gevalideerde waarningen" te kiezen, doe dat dan. Kun je ook een periode aangeven, denk dan bijv aan de laatste 3 of 5 jaar of zo. Je kunt dan zelf zien waar de soorten gevonden zijn.
Dit kan natuurlijk ook met andere dieren/planten. Wel een ding... sommige soorten zijn erg zeldzaam en zwaar beschermd. Die waarnemingen krijg je niet te zien, of alleen vanaf 10 jaar terug en ouder of zo, en dan ook nog eens met de locatie vervaagd tot een 5x.5 km vak of iets dergelijks.
Als je niet zo handig bent met dit soort kaartjes of lijsten, geef het effe door dan kan ik via wat screenprint met tekst erbij wel een soort handleidinkje maken.
Ik denk dat de handigste optie om een idee te krijgen is om via een waarnemingsproframma (Telmee.nl of Waarneming.nl een verspreidingskaartje te maken. Als er een optie is om "alleen goedgekeurde/gevalideerde waarningen" te kiezen, doe dat dan. Kun je ook een periode aangeven, denk dan bijv aan de laatste 3 of 5 jaar of zo. Je kunt dan zelf zien waar de soorten gevonden zijn.
Dit kan natuurlijk ook met andere dieren/planten. Wel een ding... sommige soorten zijn erg zeldzaam en zwaar beschermd. Die waarnemingen krijg je niet te zien, of alleen vanaf 10 jaar terug en ouder of zo, en dan ook nog eens met de locatie vervaagd tot een 5x.5 km vak of iets dergelijks.
Als je niet zo handig bent met dit soort kaartjes of lijsten, geef het effe door dan kan ik via wat screenprint met tekst erbij wel een soort handleidinkje maken.
- MikoNumeroDuo
- Algemene moderator
Telmee, Zwarte heidelibel laatste 5 jaar ziet er bijv zo uit... (maar je kunt nog verder inzoomen)
- MikoNumeroDuo
- Algemene moderator
... En dit is ia waarneming.nl....
-
- Algemene moderator
Haha, wat leuk! Mijn familie woont in ieder geval sinds 1700 al in West - friesland. Genealogie, andere hobby van me.MikoNumeroDuo schreef: ↑21 okt 2024, 00:53 Hoorn ken ik wel. Heb famie in Andijk en Wervershoof. Zijn medio vorige eeuw vanuit het "serieuze Friesland" naar West-Friesland vertrokken![]()
-
- Algemene moderator
Dank voor de info en de moeite Mike,
Ik heb het nog nooit gedaan, maar ik denk dat ik het wel kan...uitspraak Pippie Langkous
Op het kaartje van waarnemingen staat een waarneming hier in de buurt, heel leuk!
Volgend Libelle seizoen gaan we op zoek, laat het seizoen maar weer komen.
Ik heb het nog nooit gedaan, maar ik denk dat ik het wel kan...uitspraak Pippie Langkous
Op het kaartje van waarnemingen staat een waarneming hier in de buurt, heel leuk!
Volgend Libelle seizoen gaan we op zoek, laat het seizoen maar weer komen.
- MikoNumeroDuo
- Algemene moderator
Zowel in Telmee als op Waarneming kun je inzoomen. In Telmee met het plusje rechts naast de kaart. Waarneming is wat luxer, meer Windows-compatible, daar kun je gewoon in het kaartje gaan staan met de cursor en dan met bijv je scroll wieltje van je muis vergroten.
- MikoNumeroDuo
- Algemene moderator
Ha, stamboomonderzoek. Deed m'n pa ook, vroeger ook door mij geholpen. Ook wij hebben ook een deel van de roots richting Noord Holland/West Friesland, Wervershoof en omgeving. Heb heel wat tijd in het Haarlemse Rijksarchief doorgebracht. Maar natuurlijk ook in Leeuwarden.