Geelgroene toornslang - Hierophis viridiflavus

MikoNumeroDuo
Algemene moderator

Re: Geelgroene toornslang - Hierophis viridiflavus

Bericht door MikoNumeroDuo »

Met hagedissen en hazelwormen doe ik het meestal niet, zéker niet wanneer het al houder begint te worden. Ze kunnen namelijk hun staart afwerpen als ze zich bedreigd voelen. Maar die staart is ook een vorm van voedselopslag voor in de winter. Dus vlak voor de winter oppakken...kan ze een belangrijke reserve kosten.
Slangen pak ik wel, giftig of niet, maar ook niet altijd. Vrouwen dik met eieren (ringslang) of met jongen (adder) pak ik eigenlijk nooit op. Ik wil dat proces niet verstoren. En ook bij slangen, vlak voor de winterrust met een wat dikke buik laat ik ze met rust. Ze hebben dan prooi in hun kijf, dus er wordt ge2erkt aan winterreserve. Bij oppakken is er kans dat ze de prooi uitbraken.
Nu is dat straks in Frankrijk iets anders, daar zijn de winters wat later en gemiddeld zachter. We zitten tenslotte >700 km zuidelijker. Maar ook daag geldt "denk logisch gewoon na over wat je doet".
Oh ja, vliegend hert. gewéldige beesten. Je hoort ze ook echt aankomen. Ik vind al die verschillende vlinders ook gaaf. Vooral uit de groep parelmoervlinders/vossen en page's. Maar de rest sla ik ook niet over als ze in beeld komen. Met als kanttekening... repties hebben altijd prio. Dan bestaat alles om je heen niet meer ;-)
Ingrid van den Berg
Algemene moderator

Re: Geelgroene toornslang - Hierophis viridiflavus

Bericht door Ingrid van den Berg »

Wat een interressante informatie Mike, bedankt!
Logisch nadenken bij alles wat je doet is zeker heel belangrijk.
Een vliegend hert, dat zijn geniale kevers en ook de ontwikkeling van ei tot vliegend hert is heel bijzonder.
Komt in nieuwsbrief 14, ben nu bijna klaar met 13.
En ja in Frankrijk ga je vast enorm genieten!
Veel plezier!
Plaats reactie

Terug naar “Slangen”