Grote modderkruiper - Misgurnus fossilis

Gebruikersavatar
MikoNumeroDuo
Algemene moderator
Berichten: 3870
Lid geworden op: 02 apr 2021, 10:45

Re: Grote modderkruiper - Misgurnus fossilis

Bericht door MikoNumeroDuo »

Zaterdag 5 mei 2023, in m'n eigenste monitorgebiedje !! Ik geef een excursie tijdens het Ravon-weekend. "Ja, een van de doelsoorten van mijn gebied is de Grote modderkruiper. Maar geen enkele garantie dat we die vangen, ze zijn nachtactief (ik zie ze dan in het voorjaar in de nog kale sloten op de bodem zitten als ik naar heikikker-eiklomjes zoek), zitten vaak verscholen in de (diepe) modder en we vangen ze tot nog toe eigenlijk alleen met fuikjes of electrovissen." Ik haal één keer het schepnet door het water en een stukje door de modderige slootbodem... Heb ik maar liefst twee hééle kleine (amper 2 cm) Grote modderkruipertjes !! Ik dacht dat ik gek werd :-D
IMG_7401-2 Grote modderkruiper (Misgurnus fossilis) Nog geen 2 cm.jpg
IMG_7405-2 Grote modderkruiper (Misgurnus fossilis) Nog geen 2 cm.jpg
Gebruikersavatar
MikoNumeroDuo
Algemene moderator
Berichten: 3870
Lid geworden op: 02 apr 2021, 10:45

Re: Grote modderkruiper - Misgurnus fossilis

Bericht door MikoNumeroDuo »

Okee, ik beschreef hierboven mei 2023. En dan nu naar het heden. Afgelopen week (5 en 6 juni) twee dagen met Ravon in m'n gebiedje aan het werk. Dag 1 fuikjes plaatsen en electrovissen, dag 2 fuikjes legen en met het schepnet in de weer voor heikikkerlarven.
De eerste dag... We komen aan bij de sloot, ik haal even snel een schepnet door de sloot want de electrovis-apparatuur moest nog even goed omgehangen en zo... De eerste haal met het schepnet ging iets te ondiep en ik had alleen wat draadalg. Dus de tweede haal wat dieper en... PATS !!
De eerste Grote modderkruiper van dit jaar en ook nog eens een subadult !
IMG_4712-2 Grote modderkruiper De Eerste van 2024 met de 2e schepnetschep.JPG
IMG_4719-2 Grote modderkruiper (Misgurnus fossilis).JPG

Tijdens het electrovissen halen we vervolgens maar liefst 71 Grote modderkruipers omhoog. Zowel Adult-exemplaren, subadulten van 4 tot 14 cm maar ook larfjes van amper 2 cm.
IMG_4741-2 Grote modderkruiper (Misgurnus fossilis).JPG
IMG_4904-2 Grote modderkruiper en Driedoornige stekelbaars.JPG
IMG_4911-2 Grote modderkruiper (Misgurnus fossilis).JPG
IMG_4767-2 Grote modderkruiper larve (Misgurnus fossilis).JPG
IMG_4722-2 Grote modderkruiper (Misgurnus fossilis).JPG

De dag erop legen we de fuikjes en ook daar komen Grote modderkruipers uit. Uit één fuikje zelfs wel negen stuks (1 adult en 8 subadult). En met het schepnet... halen we ook nog eens subadulten en larven uit de sloot. De opbrengst van de tweede dag...28 stuks. Al met al dus 100 Grote modderkruipers in twee dagen.
IMG_5156-2 Grote modderkruiper Baars.JPG
IMG_5254-2 Grote modderkruiper (Misgurnus fossilis).JPG
IMG_5294-2 Grote modderkruiper (Misgurnus fossilis).JPG
IMG_5442-2 Grote modderkruiper larf (Misgurnus fossilis).JPG
IMG_5455-2 Grote modderkruiper (Misgurnus fossilis).JPG

De soort ontwikkelt zich dus erg goed in m'n gebiedje. In de afgelopen jaren (vanaf 2015) nog geen 30 stuks, waarvan 2/3r in de jaren 2021-23). En nu ineens ruim drie keer zoveel exemplaren in één jaar. De larven en subadulten geven het bewijs van voortplanting in de afgelopen jaren.
Gebruikersavatar
Bart
Site Admin
Berichten: 17229
Lid geworden op: 20 mar 2021, 16:24
Contacteer:

Re: Grote modderkruiper - Misgurnus fossilis

Bericht door Bart »

Mooie oogst, Mike en leuk, dat mazzeltje met je excursie. 👌
Gebruikersavatar
MikoNumeroDuo
Algemene moderator
Berichten: 3870
Lid geworden op: 02 apr 2021, 10:45

Re: Grote modderkruiper - Misgurnus fossilis

Bericht door MikoNumeroDuo »

Zékers. Andere doelsoort was de Heikikker en die vonden we ook. Plus 2 van de 3 soorten Groene kikkers.
Plaats reactie

Terug naar “Vissen in Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 0 gasten