Ik heb een aantal nachtvlinderende organisaties waar maatjes zitten. Dan wordt je een keer uitgenodigd. En maak je foto's. En die deel je (natuurlijk) met andere(n) deelnemers, alsmede de organisatie. Die ook gerust (vermeld svp wel even m'n naam erbij) gebruikt mogen worden door die anderen. En ja, dan wordt je een volgende keer opnieuw uitgenodigd... en weer... en.... .
Verder neem ik dus deel aan struinweekenden, bijvoorbeeld via Ravon maar ook georganiseerd door/met veldmaatjes. En ook dan is er vaak wel iemand met laken/licht of 'n led/lichtbak/emmer of zo aanwezig. Dus ook dan is het nachtvlinderen.
Kamperend zijn (toilet)gebouwen vaak ook een dankbare bron van nachtspul, zowel in het donker als overdag (diapauze, schuilende dieren). En dan kom ik natuurlijk ook soms toevallig nog wel eens ergens iets tegen, op visite bij vrienden/familie of tijdens een uitje of... .
Ik heb het idee om ook zelf met een lichtbak aan de slag te gaan, of samen met wat steunstangen van bijv. een ex-tent een eigen lakenopstelling te bouwen. En dan een 3e stang ervoor met een lichtbron. Maar dat zijn alleen nog maar vage plannen. Heb al wel een laken, die heb ik bij m'n overleden ma vandaan gehaald