Zespuntsnelloper - Agonum sexpunctatum
juni 2021 in Zuid-Holland
Zespuntsnelloper - Agonum sexpunctatum
- MikoNumeroDuo
- Algemene moderator
Re: Zespuntsnelloper - Agonum sexpunctatum
... Waar zijn die zes punten dan ? Of bedoelen ze die zes kleine deukjes in de dekschilden, 4 aan beide kant... ?
-
- Algemene moderator
Wat een prachtige kever en mooie foto's 

De naam is me een raadsel. Ik tel meer deukjes.MikoNumeroDuo schreef: ↑19 jan 2024, 20:12 ... Waar zijn die zes punten dan ? Of bedoelen ze die zes kleine deukjes in de dekschilden, 4 aan beide kant... ?
Ps. Prachtige opnames
- MikoNumeroDuo
- Algemene moderator
Ah, ik ben achter de "zespunt"...
Een keverschildkan glad zijn, of heeft groeven of (punt)richels. Bij deze soort zijn er groeven. Tussen die groeven/richels zit "gewoon schild. Die stukjes gewoon schild noem je dan "Tussenruimte".
De Zespuntsnelloper heeft lengtegroeven. Vanaf het midden geteld heeft de Zespuntsnelloper op Tussenruimte 3 ZES punten in een rijtje. Het kunnen er 4 tot zelfs 8 zijn, maar zo goed als altijd (anders had het dier die naam niet) zijn het er ZES.
Een keverschildkan glad zijn, of heeft groeven of (punt)richels. Bij deze soort zijn er groeven. Tussen die groeven/richels zit "gewoon schild. Die stukjes gewoon schild noem je dan "Tussenruimte".
De Zespuntsnelloper heeft lengtegroeven. Vanaf het midden geteld heeft de Zespuntsnelloper op Tussenruimte 3 ZES punten in een rijtje. Het kunnen er 4 tot zelfs 8 zijn, maar zo goed als altijd (anders had het dier die naam niet) zijn het er ZES.